Blogi: Ari Auranen 8.6.2020

ma 8.6.2020 12.20

• Akomeah Tiina

Hei, Tiina!

Voitko laittaa tämän kirjoituksen kotisivuillemme - kiittäen!

Ari

Kirkko ja kuusi - muistoja menneisyydestä

Alajärven kirkon oikealla julkisivulla on ollut kuusi, jonka juureen on laitettu joku vuosikymmen sitten itsenäisyyden aikaan viittaava muistokilpi. Tämän perusteella on muodostunut yleinen oletus kuusen ajoittumisesta maamme itsenäisyyden alkuun, 1917.

Seurakunnan historiaa valaisevat dokumentaatiot vaikenevat täysin itsenäisyysajan kirkkokuusen istuttamisesta. Tällaisesta ei löydy minkäänlaista historian mainintaa. Kirkkokuusen muistokilven lähtökohtana on ollut siten olettama, mikä ei ole kuitenkaan perustunut aukottomaan historiatietoon. Sen sijaan selvitystyö osoitti, että Alajärvellä on yksi tiedossa oleva itsenäisyysvuonna istutettu kuusi. Se sijaitsee kaupungin ydinkeskustan kirkonkylän torina tunnetulla paloaukiolla.

Kirkkokuusen pituus, juuristo ja levittäytyneet oksat ovat luoneet vuosien aikana ongelmia erityisesti kirkon seinäpinnalle ja vesiränneille sekä huoltotöille. Äskettäin toteutunut kirkon katon tervaus edellytti nostolaitteen käyttöä, minkä vuoksi kuusesta jouduttiin poistamaan osa kirkon seinään ja kattoon kohdistuneista oksista. Samassa yhteydessä kuusi kaadettiin, jotta se ei vahingoittaisi itse kirkkoa ja mahdollistaisi paremmin huoltotöiden suorittamiset. Kuusen kannon vuosirenkaat osoittivat sen saaneen alkunsa noin 80 vuotta sitten eli noin vuonna 1939 tai 1940. Kuusi ei siten ole saanut alkuaan itsenäisvuonna vaan pari vuosikymmentä myöhemmin.

Seurakunnan historiallisesti arvokas monumentti on löydettävissä kaadetun kuusen vierestä. Siinä sijaitsee 21.3.1841 käyttöön vihitty Alajärven Gabrielin kirkko. Järven ja hautausmaan muodostama ympäristö luo vaikuttavan näkymän, jonka keskiössä seisova kirkko on palvellut seurakuntalaisiaan merkittävien historiavaiheiden aikana. Näihin ovat sisältyneet kansakuntaamme vaikuttaneet Venäjän keisarikunnan aika, Suomen itsenäistyminen ja sodan vuodet, kuten useiden sukupolvien perhepiirejä koskettaneet kiinnekohdat kirkollisiin toimituksiin. Vaikka kuuset kaatuvat, kirkko seisoo paikoillaan ja julistaa Herran kunniaa.

Ari Auranen

Kirkkoherra