"Ystävä sä lapsien, katso minuun pienehen. Minne käynkin maailmassa, sinä olet hoitamassa. Onni täällä vaihtelee, taivaan Isä suojelee." Virsi 492

Ristiäiset

Lämpimät onnittelut  lapsen syntymän johdosta. Lapsi on aina ihme. Hänen kasvuaan voi vaalia rakkaudella ja huolenpidolla. Jumalan luomana hän on  ainutkertainen.

Seurakunnan hengellinen lahja lapselle on kaste eli ristiäiset.

Kaste toimitetaan yleensä kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Moni perhe haluaa kasteen yhteydessä julkistaa lapsen nimen.

Seurakunta lähettää kotiin kirjeen, jossa on tarkempia ohjeita ristiäisten järjestämistä varten.

Kotikirkon kastepuuhun liitetään lapsesi nimi. Kastepuu muistuttaa muun muassa esirukouksesta lapsen puolesta.
Kirkossa olevaan kastepuuhun liitetään vihreään lehteen lapsesi nimi muistuttamaan esirukouksesta.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät