Kummi on lapsen aikuinen ystävä

Kummin tehtävä onkin olla lapsen ja vanhempien tukena erilaisissa elämän tilanteissa. Kummilapsen kanssa voi ihmetellä elämää, sen iloja ja suruja ja puhua kaikesta mikä on elämässä tärkeää ja arvokasta. Kummin hengellistä tehtävää voi toteuttaa myös rukoilemalla kummilapsen puolesta. Kummi on lapsen aikuinen ystävä, joka kuuluu lapsen elämään alusta alkaen.

Kuvan esikatselu

Hyvä kummi voi olla monella tapaa

Kummia valitessaan vanhempien kannattaa miettiä, mitä he kummilta toivovat ja odottavat. On hyvä keskustella asiasta myös tulevan kummin kanssa, jotta suhteesta tulee kaikkien odotusten mukainen. Kummi voi olla paitsi lapsen myös koko perheen tukena elämän käänteissä. Hän voi olla lapselle myös aikuinen, jolle voi puhua asioista eri tavalla kuin omille vanhemmille ja saada uudenlaisen näkökulman askarruttaville ajatuksille. Lapsettomalle aikuiselle kummilapsi voi olla korvaamaton valontuoja elämään. On arvokas tehtävä olla mukana lapsen kasvamisessa ja kasvattamisessa.

Kummi voi asua lähellä tai kaukana, ja yhteyttä lapseen voi pitää usein tai harvemmin. Tärkeintä eivät myöskään ole kummilta saatavat lahjat, vaan tieto siitä, että lapsi on läsnä kummin ajatuksissa, ja kummi toivoo hänelle kaikkea hyvää.

Valtakunnallinen Kummipäivä

Valtakunnalllista kummipäivää juhlitaan vuosittain. Kirkko kannustaa kaikkia kummeja osallistumaan Kummipäivään kummilastensa kanssa ja muistuttaa, että kummin tärkeää tehtävää voi toteuttaa monella tavalla.

Seurakunnan toiminta

Oman kummilapsen kanssa voi tutustua myös oman kotiseurakunnan toimintaan, esimerkiksi pikkukirkkoihin, Suvirannan kesäpäivään tai vaikka Lapsenpäiväkekkereille!

Värikäs piirretty logo, jossa on teksti Kummin kaa.

Kummin kanssa

Harrastetaan!

Kokeilkaa yhdessä jotain uutta ja hauskaa, jota voitte myöhemmin muistella. Tai tarjoa vaikka kuskina apua viemällä lapsi oman harrastuksensa pariin.

Kutsu yökylään

Leffa, herkkuja ja parasta juttuseuraa – mikä voisi olla hauskempaa?

Käydään kirkossa

Tutustukaa yhdessä lapsen omaan seurakuntaan osallistumalla perhemessuun tai lastenkonserttiin. Monet seurakunnat järjestävät myös kummileirejä tai tapahtumia.

Yhteinen retki

Se voi olla kaupunkiloma, risteily tai retki metsään. Reissut kummin kanssa voivat muodostua hauskaksi perinteeksi.

Hei me leivotaan!

Kummilta voi oppia reseptin, jolla syntyy vaikka maailman parhaat korvapuustit.