"Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo ja rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus." 1 Kor. 13:13

Hautajaiset

Sinulle rakas ja läheinen on poissa. Osanotto surun keskelle. Suru muuttaa muotoaan ajan kanssa. Elämällä surusi läpi, koet ajan kanssa tunteidesi muuttuvan kaipaukseksi ja kauniit muistot valtaavat mielesi.

Kristilliset hautajaiset ovat yhteinen hetki surra, muistella ja siunata läheinen haudan lepoon. Hautaan siunaamisen keskeiset osat ovat papin toimittama siunaaminen ja kukkatervehdysten laskeminen.

Seurakunta ylläpitää hautausmaita, joten hautapaikan varaaminen tapahtuu samalla kertaa kun sovitaan hautajaisista

Vaikka kuolema on outo vieras, on se osa elämänkulkua. Kotikirkkosi tukee surevaa muun muassa sururyhmissä.

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Hautaan siunaaminen

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa