Kaste on lapsen ensimmäinen juhla

Vauva on läheistensä, mutta myös Jumalan silmissä ihme, ainutkertainen ja äärimmäisen arvokas.

Psalmissa 139 todetaankin: "Minä olen ihme, suuri ihme." Jokainen ihminen, ja jokaisen ihmisen elämä ovatkin suojelun ja ihmettelyn arvoisia.

Kuvan esikatselu

Kaste kantaa kotiin saakka

Kaste perustuu Jeesuksen antamaan kaste- ja lähetyskäskyyn. (Matt. 28:18-20)

Vaikka me emme voi nähdä Jumalaa, kasteessa Jumalan armo tulee näkyväksi kastevedessä, kun Jumalan sana yhdistyy kasteveteen. Samalla tavalla, kuin vesi suojelee pientä vauvaa äitinsä kohdussa, myös kastevesi antaa meille turvan ja suojan.

Kastepuut

Alajärven ja Lehtimäen kirkoissa on kastepuu, johon jokainen seurakuntaan kastettu saa oman lehtensä. Nämä kastepuut ovat Ilse Kirvesmäen suunnittelemat.

Kastepuu onkin yksi näkyvä tapa toivottaa uudet seurakuntalaiset nimeltä tervetulleiksi omaan kotiseurakuntaan. Kastelehti kiinnitetään puuhun jumalanpalveluksen yhteydessä noin viikon kuluttua kasteesta. Tuolloin seurakunta muistaa ja kantaa kastettuja ja heidän läheisiään esirukouksessa.

Kastepuun vaaleanvihreät lehdet symboloivat uutta elämää sekä kasvua, ja sen muoto – sydän – rakkautta. Kastepuu kuvaakin yhteyttä Kristukseen. Me saamme olla osa sen puun oksia, jonka runkona itse Kristus on. Saamme kasvaa turvallisesti Jumalan rakkauden suojassa.

Kastetun nimen lukemisen yhteydessä pappi ripustaa kastepuuhun puusydämen. Sydänlehdessä on kastetun nimi ja kastepäivä. Myös perheenjäsenet tai muut kastetun läheiset, kummit tai isovanhemmat, voivat ripustaa sydänlehden. Tällöin sydänlehti haetaan papilta kirkon sakastista ennen jumalanpalveluksen alkua.

Alajärven kastepuu kartuttaa lehtiään Mikkelinpäivään saakka, jolloin sen arvokkaat lehdet pääsevät kastettujen koteihin perhejumalanpalveluksen yhteydessä. Lehden voi noutaa myöhemminkin kirkkoherranvirastosta, ellei juuri silloin pääse kirkkoon. Lehtimäen kirkon kastepuun lehdet pääsevät kotiin ensimmäisenä adventtina, jumalanpalveluksen jälkeen. Lehtimäen kastepuun lehtiä voi hakea myöhemminkin Lehtimäen kirkosta, kastepuun vieressä olevasta korista.

Kuvan esikatselu

Kerholaisten kanssa kaste-asioiden äärellä.