Kuorotoimintaa

Kuorotoiminta on mukava ja monille sopiva tapa osallistua seurakunnan musiikkielämään. Alajärven seurakunnassa toimii useita, profiililtaan melko erilaisia musiikkiryhmiä. Perinteistä, säestyksetöntä kuorolaulua harrastavat hakeutuvat yleensä joko Alajärven kirkkokuoroon tai kappeliseurakunnan alueella toimivaan Lehtimäen kappelikuoroon. Niiden ohjelmisto koostuu paljolti yksi tai useampiäänisistä, säestyksettömistä kuorolauluista. Yksiäänistä mieskuoroperinnettä edustavat Raavaiden miesten kuoro sekä Korsukuoro vaihtelevine hengellisine ohjelmistoineen.

Uudemman tyylisestä ja usein säestyksellisestä gospelhenkisestä kuorolaulusta kiinnostuneet saattavat olla innostuneita Ylistysryhmä Soihdun tai Ylistyskuoron toiminnasta.  Astetta haasteellisempaa ja myös solistista vivahdetta kuorotoimintaan tuovat Ismo-kanttorin johtama Plicae vocalis- lauluyhtye ja Eeva-Liisa-kanttorin johtama Capriccio ensemble. Näiden ohjelmistosta löytyy klassisten kirkkomusiikkiteosten osia ja myös solistisia osuuksia. Seurakunnan bänditoimintaa edustava, Kimmo Niskalan luotsaama Tiemestarin pojat -yhtye soittaa ja laulaa vaihtelevaa, gospelsävytteistä musiikkia. Eri kuorot esiintyvät yhdessä ja erikseen avustamalla sunnuntain jumalanpalveluksissa ja toteuttamalla erilaisia projekteja. Gabriel-kuoro on toteuttanut Faurén Requiemin yhteistyössä Keski-Pohjanmaan kamarikuoron kanssa, ja Capriccio ensemble toteutti Pergolesin Stabat materin yhteistyössä Alajärven musiikkiopiston kanssa keväällä 2015.

Useimmat ryhmät harjoittelevat viikoittain seurakunnan tiloissa, mutta jos kiinnostuit, kannattaa ottaa yhteyttä suoraan kuoron johtajaan aikataulujen varmistamiseksi.

Kuoroja:

* Gabriel-kuoro eli Alajärven kirkkokuoro, joht. Ismo Pitkänen, varajohtaja Paula Halla-aho

*Plicae Vocalis, joht. Ismo Pitkänen

*Lehtimäen kappelikuoro, joht. Eeva-Liisa Kolonen

*Capriccio ensemble, tiedustelut Eeva-Liisa Kolonen

*Ylistyskuoro, joht. Hilkka Orajärvi

*Raavaat miehet, tiedustelut Pentti Punkari p. 0505429157

*Tiemestarin pojat, tiedustelut Kimmo Niskala p. 0505172299

*Tuomaskuoro kokoontuu projektiluonteisesti, tiedustelut kanttoreilta

*Nuorten lauluryhmä kokoontuu projektiluonteisesti, tiedustelut kanttoreilta

* Lasten lauluryhmä, tiedustelut Eeva-Liisa Kolonen

*Korsukuoro, joht. Ismo Pitkänen