Teemasarjaillat 10.9., 8.10. ja 5.11. Alajärvellä

Pesut_THUMB.png

Syksyn 2019 teemasarja Alajärvellä
Ajan ilmiöt -teemasarja Alajärvellä

”Yksikään ihminen ei ole saari”, kirjoitti englantilainen runoilija John Donne 1600-luvulla. Sitä eivät ole myöskään valtiot – ei edes Suomi. Vieraat aatteet ja ideologiat kulkeutuvat aina pohjolan perukoille saakka. Samalla myös uskonnollinen kenttä paisuu ja pullistuu.

Ajan ilmiöt -teemasarja pyrkii tuomaan selkeyttä sekavuuden keskelle. Sarja pureutuu pinnalla oleviin ilmiöihin ennakkoluulottomasti ja rohkeasti. Ydinkysymys kuuluu: mitä kristityn tulisi tästä kaikesta ajatella?

Ti 10.9. klo 18.30 "Seksihullu kulttuuri" (seurakuntatalolla)
Mediamaailma on kyllästetty seksillä. Sitä tihkuu joka tuutista. Samalla perinteinen avioliittokäsitys on ajautunut paitsioon. Millaiset arvot vaikuttavat nykykehityksen taustalla? Miten elää kristittynä seksihullun kulttuurin keskellä? Onko Raamattu seksuaalikielteinen kirja?
  • alustus Lasse Pesu
  • juonto Matleena Saukko

Ti 8.10. klo 18.30 "Ihmeet ja äärikarismaattisuus" (seurakuntatalolla)
Karismaattisen kristillisyyden suosio kasvaa. Sen parissa painotetaan armolahjojen käyttöä ja Pyhän Hengen uudistavaa vaikutusta. Mutta toimiiko Jumala vain siellä, missä sattuu ja tapahtuu? Mitä tulisi ajatella profetioista, ihmeistä ja Jumalan välittömästä puheesta? Entä mitä on raitis kristillinen usko?
  • alustus Lasse Pesu
  • juonto Ritva Leppäaho
Ti 5.11.klo 18.30 "Antisemitismi - miksi juutalaisia vihataan?" (seurakuntatalolla)
Liikkumisrajoituksia, ylimääräisiä veroja, täyteen ahdettuja kaasukammioita… Juutalaisvihalla on pitkä ja pimeä historia. Miksi juutalaisvastaisuus nostaa päätään ympäri Eurooppaa? Entä miksi kristityn tulisi muistaa juutalaiset juurensa? Miten ylipäätään pitäisi suhtautua toisin uskoviin?
  • alustus Juha Vihriälä
  • juonto Elina Järvinen