ITSENÄISYYSPÄIVÄN JUHLA ALAJÄRVELÄISITTÄIN 6.12.

Alajärven kaupungissa juhlistetaan torstaina 6.12. Suomen itsenäisyyden 101. vuotta.  Alajärven ja Lehtimäen kirkoissa kello 10 alkavien sanajumalanpalvelusten jälkeen ovat vuorossa seppelten laskut sankarimuistomerkeille sekä pääjuhla Alajärven seu-rakuntatalolla ja Lehtimäellä seurakuntakodilla.

Alajärvellä Itsenäisyyspäivä valkenee reserviläisten sytyttämien ulkotulien myötä keskustassa, Kurejoella ja Menkijärvellä, sekä kirkon ympäristössä ja uudella hautausmaalla sijaitseville muistomerkeille.

Reserviupseerinaiset sytyttävät kynttilät Alajärven sankarihaudoille hieman ennen Alajärven kirkossa alkavaa jumalanpalvelusta, jonka pitää kappalainen Harri Silvolahti ja kanttorina Ismo Pitkänen. Kirkonmenojen jälkeen on vuorossa reserviläisten johtama kunniakäynti ja seppelten lasku sankarihaudoille, jossa Harri Silvolahden johdolla rukous ja virsi.

Seurakuntatalon salissa klo 12 alkavan ohjelmallisen juhlatilaisuuden musiikkitarjonnan tuottaa Alajärven musiikkiopisto. Seurakunnan tervehdyksen tilaisuuteen tuo Harri Silvolahti, ja juhlapuheen pitää Alajärven nuorisovaltuuston puheenjohtaja Essi Pitkäkangas.

Itsenäisyyspäivän juhlassa luovutetaan tämän vuoden kulttuuripalkintoa symboloiva ”maksuosoitus” saajilleen. Alajärven sivistyslautakunta päätti  kokouksessaan 7.11.2018 myöntää Alajärven kulttuuripalkinnon jalometallimuotoilija Annukka Raatikaiselle ja artenomi Niina Hallilalle.

Itsenäisyyspäivän hämärtyessä iltaa kohti Lions Club Alajärvi-Järviseutu sytyttää ul-kotulet vuosien 1918 ja 1939–45 muistomerkeille.

Lehtimäen kirkossa sanajumalanpalveluksen toimittaa vs.kappalainen Juha Vihriälä ja kanttorina Eeva-Liisa Kolonen. Jumalanpalveluksen jälkeen seppelten lasku sankari-vainajien muistomerkeille.

Itsenäisyyspäivän juhla jatkuu seurakuntakodilla jossa myös kahvitarjoilu. Juhlan ohjelmassa mukana Jari Mäenpää, Laura Pajula ja Lehtimäen mieskuoro.

Juhlajärjestelyt on toteutettu yhteistyössä Alajärven seurakunnan, Alajärven musiikkiopiston, reserviläisten, Lions Club Alajärvi-Järviseudun, ja Lehtimäen mieskuoron kanssa.

Thu Nov 22 13:31:00 EET 2018