Jeesus sanoo: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” (Matt.28:19-20)

Rippijuhlia 15-vuotias nuori saa viettää käytyään rippikoulun. Rippikoulun päätteeksi on kirkossa konfirmaatio, joka merkitsee kasteen vahvistamista. Nuori saa siinä täydet seurakuntalaisen oikeudet.

Rippileirit

Talvileiri 24.2.-1.3.

Konfirmaatio Alajärven kirkossa 3.3.

Kesä I 3.-9.6. Suvirannan leirikeskuksessa.

Konfirmaatio su 16.6 Lappajärven kirkossa.

Vaellusripari sisältää kolme etukäteispäivää 4.-6.6. Vimpelissä.

Vaelluspäivät ovat 7.-13.6.

Konfirmaatio on 16.6 Vimpelin kirkossa.

Kesä II 10.-16.6. Suvirannan leirikeskuksessa.

Konfirmaatio 30.6 Alajärven kirkossa.

Kesä III 24.-30.6. Suvirannan leirikeskuksessa.

Konfirmaatio 7.7 Alajärven kirkossa.

Kesä IV 1.-7.7. Suvirannan leirikeskuksessa.

Konfirmaatio 14.7 Vimpelin kirkossa.

KONFIRMAATIO

Rippikoulu on tutkimusmatka. Sen aikana tutustutaan kristinuskon sisältöön ja kotiseurakuntaan, ja pohditaan, mitä ne merkitsevät nuoren elämässä.

Rippikoulua ja konfirmaatiota voi verrata autokouluun, jossa opitaan ajamaan ja saadaan oikeus ajoneuvon kuljettamiseen. Rippikoulu ja konfirmaatio antavat hengellisen elämän ”ajo-opetusta” ja täysivaltaisen seurakuntalaisen oikeudet.

Konfirmaatio perustuu kasteeseen, jossa ihminen tulee Kristuksen ja hänen kirkkonsa jäseneksi. Jeesuksen lähetyskäskyyn sisältyvät sekä kastaminen että opettaminen. Jokainen kastettu tarvitsee jatkuvasti opetusta, rukousta ja seurakuntayhteyttä hengelliseksi ravinnoksi. Konfirmaatio tarkoittaa kastetun ihmisen vahvistamista uskossa.

Konfirmaatiossa tullaan seurakunnan täysivaltaisiksi jäseniksi. Rippikoulu antaa oikeuden kirkolliselle avioliittoonvihkimiselle. Konfirmaatiossa saadaan lisäksi oikeus toimia kummina ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Täysi-ikäinen konfirmoitu voi olla ehdokkaana seurakuntavaaleissa.

Useimmat rippikoululaiset ovat jo lapsena kastettuja seurakunnan jäseniä. Rippikoulu on kuitenkin avoin kaikille. Kirkkoon kuulumattomat nuoret voivat rippikoulun aikana pohtia, haluavatko konfirmaation kautta liittyä kirkkoon. Jos rippikoululaista ei ole kastettu lapsena, kaste järjestetään ennen konfirmaatiota.

Konfirmaatio on tärkeä hetki nuorille ja heidän perheilleen. Kotikirkko haluaa tukea nuorten elämää.

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen