Ilkka Lehdon esittelyteksti

Ilkka Lehdon kuva

Ilkka Lehto

Olen syntynyt vuonna 1972 Pudasjärven Aittojärven kylässä. Kirjoitin ylioppilaaksi Pudasjärven lukiosta vuonna 1991 ja valmistuin teologian maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 1999. Minut on vihitty papiksi Oulun tuomiokirkossa 2.3.1999. Työskentelin ensin pappina järjestötyössä pääkaupunkiseudulla vajaan vuoden, sen jälkeen olin Merikarvian seurakunnassa seurakuntapastorina lähes kahdeksan vuotta. Sieltä tulin valituksi Vimpelin seurakunnan kirkkoherran virkaan vuonna 2007. Siitä lähtien olen ollut Vimpelissä, kirkkoherrana yli 15 vuotta, kappalaisena kahdeksan kuukautta ja 1.9.2023 alkaen Alajärven seurakunnan vt. kirkkoherrana.
Olin mukana seurakuntamme rakennemuutoksessa hyvin tiiviisti alusta asti. Osaan katsoa seurakunnan johtamista sekä pienemmän alueen että kokonaisuuden näkökulmasta. Pidän tärkeänä, että seurakunta toimii ja on läsnä kaikilla alueilla, Alajärvellä, Lappajärvellä, Lehtimäellä ja Vimpelissä. Samoin on tärkeää, että eri alueiden omaleimaisuus saa säilyä ja alueen seurakuntalaisilla on mahdollisuus vaikuttaa oman alueensa seurakuntaelämään.
Pappina sitoudun Raamatun opetukseen ja sen pelastushistorialliseen tulkintaan. Jumala kertoo meille sanassaan teoistaan ja rakkaudestaan meitä kohtaan. Raamattu opettaa myös millaisia me ihmiset olemme. Olemme syntisiä ja tarvitsemme hyvää Jumalaa kaikessa elämässämme. Ennen kaikkea Raamattu kertoo miten me pelastumme eli yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen ansiosta. Jumalan sanan tulee olla kaikessa seurakunnan työssä keskeisimpänä työvälineenä.
Koen kirkkoherran tehtävän sopivan haastavana ja monipuolisena. Haluan kehittää sekä seurakuntaa että itseäni. Johtajan on oltava tehtävässään nöyrä koska siinä ei tulla koskaan valmiiksi. Lisäksi koko ajan tulee muutoksia ja uusia asioita. Arvostan johtamisessa tasapuolisuutta, eri näkökantojen kuulemista, yhteistyövalmiutta, päätöksentekokykyä ja seurakunnan tehtävän kirkkaana pitämistä.
Olen naimisissa. Vaimoni Laura on myös kotoisin Pudasjärveltä. Jumala on antanut meille suuren perheen ja olemme siitä kiitollisia. Nyt saamme jo nähdä lastenlasten kasvua ja iloita yhdessä heidän kanssaan kaikesta siitä uudesta jota elämä meille tuo. Kotitöiden, kuten imuroinnin ja leivän leipomisen, lisäksi harrastan geokätköilyä sulan maan aikaan, hiihtoa lumen ollessa maassa, puutöitä, luonnossa liikkumista ja marjastusta.

2024-01-15 10:07:01.0