Yhteisvastuun startti ja karkkilakkohaaste kirkossa 4.2. klo 10

IMG_5096_L.jpg

Nyt haastetaan juuri sinua karkkilakkoon yhteisvastuun 2018 hyväksi!

Tiina Akomeah

Yhteisvastuun 2018 teema liittyy nälkään. Suomessa 440 000 ihmisen tulot eivät riitä kohtuulliseen vähimmäiskulutukseen, joskus mahdottomilta tuntuvia valintoja tulee tehdä tyyliin: maksanko vuokran, laskut vai ostanko ruokaa. Lähi-idässä puolestaan yli 20 miljoonaa ihmistä on nälänhädän partaalla. Ruoan saanti ei ole mahdollista sodan ja jatkuvien levottomuuksien tähden.
Tänä vuonna yhteisvastuukeräyksellä Suomessa tuetaan taloudellisesti vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä yhteystyössä Kirkon diakoniarahaston ja paikallisseurakuntien kanssa. Kirkon Ulkomaanavun kautta taas autetaan konfliktien ja katastrofien aiheuttamissa hätätilanteissa pahiten kärsineitä ihmisiä. Heille turvataan muun muassa riittävän ravinnon, veden ja perustarvikkeiden saanti, mahdollisuus terveydenhoitoon ja majoitukseen. Lapsille ja nuorille pyritään järjestämään mahdollisimman pian paluu kouluun.

Tempauksia Alajärvellä ja Lehtimäellä

Yhtesvastuun startti on sunnuntaina 4.2. klo 10 Alajärven ja Lehtimäen kirkossa samanaikaisesti. Alajärven messun toimittaa Ari Auranen ja kanttorina Ismo Pitkänen. Lehtimäen kirkossa messussa Terho Kanervikkoaho ja kanttorina Eeva-Liisa Kolonen. Tarjolla sämpyläkirkkokahvit molemmissa kirkoissa  yv:n hyväksi, vapaaehtoinen kahviraha. Messun jälkeen on yhteisvastuumateriaalin, listojen ja lippaiden jako. Keräyspäällikkönä toimii Ritva Leppäaho.
Muita kevään tempauksia ovat Alajärven seurakuntatalolla järjestetty laskiaistiistain hernekeitto yv:n hyväksi 13.2. klo 11-13. Liikunta-, kauppa- ja lipaskeräystempauksia suunnitellaan. Lehtimäellä on Laskiais-lavis 11.2. nuorisoseuran talolla klo 15-18, ohjaa Tanja Vuorela, lihaskuntojumppa 90-luvun musiikilla höystettynä, Ulla Anttila ja rentouttava venyttely, Satu Hauta-aho. Jumpat Yv:n hyväksi 5 e/jumppa tai kaikki 3 jumppaa yhteensä 10 e. Lavis on tulossa Alajärven nuorisoseuralle 4.3. ohjaajana Minna Latvala ja lihaskuntovenyttelyn ohjaa Tuija Silver-Lager klo 17-19. Jumpat yht. 5 ja kahvit yv:n hyväksi, vapaaehtoinen maksu.

Hellitä herkuista...

- Kyllä se niin on, että omantunnon mukaan aina vappuun saakka me Alajärven seurakunnan työntekijät haastetaan seurakuntaväkeä karkki- ja herkkulakkoon ja pyydetään ohjamaan säästetty raha yhteisvastuun hyväksi, kertoo diakoni Ulla Anttila. Ota vihjeestä vaari ja tule kimppaan mukaan.
-Isoset puolestaan ideoivat nuorille oman haastekampanjansa ja tuovat näin yhteisvastuu heillekin tutuksi, tietää nuorisotyönohjaaja Kristiina Ylitalo. Nuorisotyönohjaaja Panu Malkasilta puolestaan kertoo siitä, että nyt on etuoikeus antaa iloisella mielellä ja viittaa raamatun 2. korinttilasikirjeeseen 9:7, jossa kehotetaan: "Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."
Lisätietoja tarvittaessa yhteisvastuun asioista antavat keräyspäällikkö Ritva Leppäaho, puh. 040 519 1544 tai diakoni Ulla Niskala, puh. 050 525 3399.

Tarinaa kuvasta:

Aivan kuin tilauksesta astui Kirkontuvan ovista sisään tuttu pappi Juha Vihriälä. Hän oitis kaivoi lompakon esiin, vastasi haasteeseen ja lupautui mukaan karkkilakkoon yhteisvastuun 2018 hyväksi. Häntä ympäröivät iloinen tiimi edessä oik. Ritva Leppäaho, Kristiina Ylitalo, Ulla Anttila, Juha Vihriälä ja vas. Panu Malkasilta.

Fri Jan 26 14:12:01 EET 2018