New Yorkin Caruso-kilpailun voittajatenori ja urkurilegenda konsertoivat Alajärvellä 8.11. klo 19

Mika Nisula_THUMB.png

New Yorkissa Caruso -kilpailun voittanut sekä yleisön palkinnolla palkittu tenori Mika Nisula konsertoi Alajärven kirkossa yhdessä urkutaiteilija Kalevi Kiviniemen kanssa näyttävällä ohjelmalla ke 8.11. Mika Nisulan tenori säteilee samaa suurta lämpöä kuin maagisen Pavarottin karismaattinen tenori aikoinaan. Kiviniemeä taas on luonnehdittu mm. urkujen Paganiniksi. Alajärven kirkossa on siis tarjolla harvinaista kansainvälisen tason loistokkuutta, alunperin pohjalaisten taiteilijoiden esittämänä.

Nisula on saavuttanut menestystä myös useissa kotimaisissa laulukilpailuissa. Näistä mainittakoon Timo Mustakallio -kilpailun voitto sekä 2. sija Toivo Kuula -kilpailussa, Lohjan tenorikilpailuissa ja Lappeenrannan valtakunnalisissa laulukilpailuissa. Mika Nisulan kansainvälisistä sijoituksista mainittakoon Caruso-kilpailun lisäksi finaalipaikka Stanislaw Moniuszko -laulukilpailuissa Varsovassa. Nisula on esiintynyt omin konsertein sekä orkesterisolistina eri puolilla Suomea, Puolassa, Ranskassa, Italian Vatikaanissa ja USA:ssa.

Oopperalavoilla Mika Nisula on debytoinut New Yorkissa laulaen Pajatso-oopperan Canion roolin sekä Turiddun roolin oopperasta Cavalleria Rusticana maestro Anton Coppolan johdolla. Kaudella 2014/15 Nisula debytoi Suomen Kansallisoopperassa Pajatsossa Peppen roolissa Marco Boemin johdolla. Kaudella 2016 Nisula debytoi Bacchuksen roolissa Oopperassa Adrianne auf Naxos.

Kiviniemi on esiintynyt usean muun merkittävän laulajan, kuten Karita Mattilan, Matti Salmisen, Jorma Hynnisen, Juha Uusitalon, Jaakko Ryhäsen  ja Barbara Hendricksin kanssa. Vaikka Kiviniemi on vuoden sisällä konsertoinut mm. USA:ssa, Kanadassa, Sveitsissä, Ranskassa, Hollannissa, Saksassa, Puolassa, Virossa ja Norjassa, hän pitää edelleenkin yhtä tärkeänä urkutaiteen jalansijaa kotimaassa pienilläkin paikkakunnilla.

Kalevi Kiviniemi luetaan kansainvälisesti maailman huippu-urkureiden terävimpään kärkeenTälle vuodelle Kiviniemi on saanut varsinaisen ulkomaisten konserttikutsujen vyöryn, useat paikoista ovat maailman merkittivimpiä konserttitaloja, kuten Leipzigin Gewandhaus, Moskovan Tšaikovski-sali, Korean Sejong Art Center Soulissa sekä "urkureiden" mekka, Pariisin Notre Dame.

Kalevi Kiviniemelle on myönnetty lukuisia palkintoja ja tunnustuksia niin kotimaassa kuin ulkomailla, näistä mainittakoon vuonna 2009 Säveltaiteen valtionpalkinto, merkittävin musiikkipalkinto maassamme.

Alajärven konsertissa kuullaan mm. Verdiä ja Wagneria, Pavarottin kautta tunnetuksi tulleita aarioita ja lauluja, kuten Nessun dorma ja O sole mio. Lisäksi Ave Marioita ja Kalevi Kiviniemen urkusooloja.

Konsertin yhteydessä myynnissä taiteilijoiden levyjä.

2017-10-30 10:43:01.0